Waarom schaken op school?

Schaken en de ontwikkeling van het kind

Schaken op school is dus onze core business.

Dat is niet verwonderlijk, aangezien we al sinds 1994 in de onderwijswereld actief zijn en toen al vonden dat schaken genoeg pedagogische voordelen biedt om in schoolprogramma’s te worden opgenomen. Het volstaat om te zien hoe intra-persoonlijke competenties dankzij het schaken worden ontwikkeld (het nemen van beslissingen, het verhogen van de concentratie en het geduld, het boosten van het zelfvertrouwen…) om het schaken meteen een plaats te geven tussen rekenen en taal, tekenen en muziek.

Intussen zijn we lang niet de enige die daarvan overtuigd zijn. Het parlement van de Europese Unie keurde op 15 maart 2012 een aanbeveling goed die de lidstaten oproept om het schaakspel in het curriculum op te nemen.

 

Jarenlange ervaring… van de kleuterklas tot de lerarenopleiding

Naast een jarenlange ervaring in de onderwijswereld kan chess consult ook bogen op een grote waaier aan diversiteit, zowel geografisch als projectmatig. Sinds 1994 zijn we namelijk al op heel veel manieren in scholen in heel België tussengekomen (van Oostende tot Hastière, van Ekeren tot Mettet):
• Schaaklessen op regelmatige basis;
• Dag- of weekprojecten rond schaken;
• Pedagogische studiedagen (voor leerkrachten) en lezingen (voor oudercomités);

Overigens komen we niet alleen tussen in kleuter-, basis- en middelbare scholen.

Philippe Vukojevic van chess consult was overigens gastlector schaken in de lerarenopleiding Howest (Brugge) en we ondersteunden ook schaakprojecten in het revalidatiecentrum Pulderbos en in asielcentra in Brugge en Bredene.

Ook Frédéric Bielik, de toenmalige schoolschaakverantwoordelijke van de Franstalige Schaakfederatie in België, deed een beroep op chess consult en hij verkreeg twee keer 25.000 euro van het (Franstalige) Ministerie van Onderwijs voor de ondersteuning van schaakprojecten in Brusselse en Waalse scholen.